- Er ligt een forse opgave op het gebied van onze assets. In 2019 worden de laatste hoog geprioriteerde kunstwerken, middels bouwteams, van de in 2016 benoemde set van 180 opgeleverd. Vervolgens wordt een nieuwe set aan kunstwerken aangepakt. Bovendien moeten maatregelen getroffen worden bij het stuw en sluis-complex bij De Haandrik en Junne. De baggerwerkzaamheden lopen conform het baggerplan 2016. In 2019 wordt invulling gegeven aan het beschoeiingsbeleid.
- In 2019 toetsen we ons beheergebied aan de geldende normen vanuit het Nationaal Bestuursakkoord Water (NBW). Eventuele knelpunten die hieruit voortkomen moeten in het projectenprogramma een plek krijgen.
- Voor waterkwaliteit werken we stevig door aan de voorbereiding en uitvoering van projecten gericht op de doelstellingen uit de KRW. Er zijn meekoppelkansen met Natura 2000 gebiedsprocessen. Echter, er ontstaat druk op de realisatie van het maatregelenpakket richting 2027. Gebiedsprocessen vergen de laatste jaren extra tijd. In 2019 worden voor enkele waterlichamen de voorbereidingen gestart voor projecten in de periode 2021-2027.
- In 2019 krijgt klimaatadaptatie veel aandacht. Door langere droogteperiodes (zomer 2018) stijgt de behoefte aan voldoende zoet water. Daarnaast nemen piekbuien toe, waardoor meer opvangcapaciteit nodig is. De uitdaging voor de komende jaren is om onze assets in het watersysteem hierop in te richten, samen met onze partners. Op basis van de uitgevoerde stresstesten bij gemeenten zitten we in 2019 aan tafel om de risicodialogen te voeren.
- De voorbereiding en uitvoering van diverse maatregelen dragen bij aan een goede Zoetwatervoorziening in Oost- Nederland (Werkprogramma ZON2016-2021). In 2019 gaan we verder met het realiseren van de afgesproken prestaties. Stapeling van maatregelen in het kader van ZON en ook klimaatadaptatie in geplande KRW-projecten is gewenst.
- De nieuwe Omgevingswet wordt per 1 januari 2021 ingevoerd. De wet beoogt vereenvoudiging van wet- en regelgeving rondom vergunningverlening. Wij gaan in 2019 door met de voorbereidingen daarvan (watervisie en waterbeheerprogramma).
- Op het gebied van waterveiligheid staan we er goed voor. Al onze regionale keringen voldoen aan de vigerende norm. Voor de overige keringen zijn normen vastgesteld. We verwachten in 2019 deze keringen te kunnen toetsen.
- Met het verder vormgeven van assetmanagement kunnen zich onverwachte tegenvallers voordoen, bijvoorbeeld bij stuwen en beschoeiingen. We hebben de afgelopen jaren al veel gedaan in het kader van beheer op orde, maar we zijn er nog niet.
- Reeds eerder is benoemd dat de gebiedsprocessen voor onze KRW-opgaven meer tijd en inspanning vragen. Dit verhoogt de druk op de te realiseren maatregelen tot en met 2027. Daartoe zijn er verkenningen uitgevoerd voor waterlichamen die na 2021 geprogrammeerd staan en starten we met de voorbereiding hiervan in 2019.
- Er is druk op de capaciteit in de organisatie. Daarnaast trekt de markt stevig aan. Dit heeft consequenties voor onder andere aanbestedingen en het verkrijgen van goed gekwalificeerd personeel. Dit kan gevolgen hebben op het realiseren van onze prestaties. Een voorbeeld hiervan is de overgang van de planfase naar de uitvoeringsfase van veel Natura 2000-gebieden.
- Om onze doelen te bereiken is het vinden van cofinanciering belangrijk. De afgelopen jaren zijn we daar succesvol in geweest en voor 2019 verwachten we opnieuw de nodige subsidie beschikkingen te ontvangen.