2 december 2025
- Beheerbegroting 2026-2030
- Vaststellen evaluaties Waterketen
- Vaststellen evaluaties watersysteem
- Kredietaanvraag 1ste uitvoeringskosten waterlichaam Geelebeek
- Kredietaanvraag Hoogelaarsleiding - uitvoeringsfase
- Samenwerkingsovereenkomst Regiodeal Regio Zwolle tranche 5 (2024-2028) “Vitaal en veerkrachtig Vechtdal”
- Uitvoeringsplan VTH 2026
- Verlenging maatwerk RWZI (rioolwaterzuivering) Hengelo
- Beslissing op bezwaarschrift
- Beslissing op bezwaarschrift
1. Beheerbegroting 2026-2030
Besluit
Het dagelijks bestuur heeft op 2 december 2025 besloten:
- de beheerbegroting 2026-2030 vast te stellen, inclusief de volgende onderdelen voor de jaarschijf 2026:
- een verzamelkrediet beschikbaar te stellen voor een totaalbedrag van € 14.565.000 ten behoeve van eenmalige, routinematige en vervangingsinvesteringen;
- een startkrediet beschikbaar te stellen voor een totaalbedrag van € 900.000 ten behoeve van nieuwe activiteiten die van start gaan;
- de begroting 2026 naar kosten- en opbrengstensoorten vast te stellen (volgens bijlage 1: DB-Besluit).
Kernboodschap
Het dagelijks bestuur besluit de beheerbegroting bij de programmabegroting 2026-2030 van waterschap Vechtstromen vast te stellen en een verzamelkrediet van € 14.565.000 en een startkrediet van € 900.000 beschikbaar te stellen.
- Een verzamelkrediet heeft betrekking op initiatieven met een eenjarig, routinematig of vervangend karakter.
- Een startkrediet heeft betrekking op middelen die nodig zijn om de voorbereiding ter hand te nemen. Dit startkrediet heeft betrekking op verschillende nieuwe activiteiten die van start gaan.
De programmabegroting wordt jaarlijks vastgesteld door het algemeen bestuur van het waterschap. Daarnaast wordt jaarlijks beheerinformatie bij de programmabegroting (met wettelijk verplichte bijlagen en nadere detailinformatie) vastgesteld door het dagelijks bestuur.
Dit onderscheid is gemaakt vanuit de filosofie dat het algemeen bestuur bestuurt op hoofdlijnen en omdat op basis van wet- en regelgeving dit onderscheid wordt gemaakt in de informatievoorziening. Hetzelfde onderscheid wordt ook gemaakt bij de jaarrekening.
2. Vaststellen evaluaties Waterketen
Besluit
Het dagelijks bestuur heeft op 2 december 2025 besloten:
- de inhoudelijke en financiële verantwoording van 7 afgeronde activiteiten uit programma 2, Waterketen, vast te stellen;
- niet aangewende kredieten in te trekken van € 426.976.
Kernboodschap
Twee keer per jaar worden afgeronde, geëvalueerde activiteiten aangeboden aan het dagelijks bestuur. In de afgelopen periode zijn 7 activiteiten uit het programma Waterketen afgerond. Met deze activiteiten werkt het waterschap aan doelen van de bestuurlijke thema’s. Voor deze 7 activiteiten betreft het ‘assets op orde’ en is onder andere de zuivering Ootmarsum gerenoveerd en de persleiding Klijndijk-zijtak vervangen. Daarnaast zijn er diverse kleinere werkzaamheden uitgevoerd om onze installaties goed op orde te houden.
3. Vaststellen evaluaties watersysteem
Besluit
Het dagelijks bestuur heeft op 2 december 2025 besloten:
- de bestuurlijke verantwoording van 8 afgeronde projecten uit programma 1, watersysteem, vast te stellen;
- niet aangewende kredieten in te trekken van € 724.084;
- een aanvullend krediet van € 19.618 vast te stellen, voor het rechtmatig afsluiten van Monitoring Karshoek Stegeren.
Kernboodschap
Twee keer per jaar worden afgeronde, geëvalueerde activiteiten aangeboden aan het dagelijks bestuur. In de afgelopen periode zijn 8 projecten uit het programma Watersysteem afgerond. Met deze projecten werkt het waterschap aan doelen van de bestuurlijke thema’s ‘assets op orde’, waterkwaliteit en klimaat.
4. Kredietaanvraag 1ste uitvoeringskosten waterlichaam Geelebeek
Besluit
Het dagelijks bestuur heeft op 2 december 2025 besloten:
- voor de verdere voorbereiding en eerste uitvoeringskosten project waterlichaam Geelebeek een krediet beschikbaar te stellen van € 3.000.000 (inclusief BTW).
Kernboodschap
In het project Geelebeek werken we aan het verbeteren van de waterkwaliteit en het waterleven in de Geelebeek. Dat doen we door de stuwen vispasseerbaar te maken, zodat vissen heen en weer kunnen zwemmen tussen hun leefgebied en paaigronden. Daarnaast worden oevers natuurvriendelijk ingericht.
Deze opdracht komt voort uit de Kaderrichtlijn Water (KRW). De KRW is de belangrijkste Europese richtlijn als het gaat over de kwaliteit van het oppervlaktewater en grondwater. Al het water in Nederland moet eind 2027 een goed leefgebied zijn voor de planten en dieren die er thuishoren.
Daarnaast willen we de effecten van klimaatverandering – vaker extremen aan de droge en de natte kant – goed opvangen. Dat betekent onder meer het vertragen en langer vasthouden van het water, zowel voor de landbouw als de natuur.
Zo werken we aan een duurzaam watersysteem.
5. Kredietaanvraag Hoogelaarsleiding - uitvoeringsfase
Besluit
Het dagelijks bestuur heeft op 2 december 2025 besloten:
- voor de uitvoering- en nazorgfase voor het project Hoogelaarsleiding een krediet beschikbaar te stellen van € 1.150.000 (incl. BTW).
Kernboodschap
Het dagelijks bestuur van Vechtstromen stelt een krediet beschikbaar voor het project Hoogelaarsleiding. Door het opheffen van een visbarrière en het aanleggen van natuurvriendelijke oevers, draagt het project bij aan de bestuurlijke doelen ‘waterkwaliteit’ en ‘klimaatadaptatie’ en wordt invulling gegeven aan de doelen vanuit de Kaderrichtlijn Water (KRW). Met dit besluit worden de benodigde financiële middelen beschikbaar gesteld om de uitvoeringsfase op te starten en af te ronden, inclusief de nazorgfase.
6. Samenwerkingsovereenkomst Regiodeal Regio Zwolle tranche 5 (2024-2028) “Vitaal en veerkrachtig Vechtdal”
Besluit
Het dagelijks bestuur heeft op 2 december 2025 besloten:
- in te stemmen met de samenwerkingsovereenkomst ‘Vitaal en veerkrachtig Vechtdal’ voor Regiodeal regio Zwolle tranche 5, welke is opgesteld door partners van netwerkorganisatie Ruimte voor de Vecht samen met enkele andere gebiedspartijen;
- portefeuillehouder Gerald Aveskamp te mandateren deze samenwerkingsovereenkomst namens het dagelijks bestuur van Vechtstromen te laten ondertekenen.
Kernboodschap
De partners binnen Ruimte voor de Vecht hebben samen met een aantal andere gebiedspartijen een gezamenlijke subsidieaanvraag ingediend in het kader van de Regio Deal, regio Zwolle ‘tranche 5’. Deze aanvraag ‘Vitaal en Veerkrachtig Vechtdal’ bestaat uit een groot aantal projecten en initiatieven op het gebied van klimaat, water, natuur, landbouw en leefomgeving en draagt bij aan de versterking van het Vechtdal. Namens de partners van dit gebiedsarrangement treedt waterschap Drents Overijsselse Delta op als penvoerder.
Provincie Overijssel heeft de aanvraag positief beoordeeld en besloten € 2.732.227 toe te kennen voor het project gebiedsarrangement Vitaal en Veerkrachtig Vechtdal. Op 4 december 2025 is in het Breed Bestuurlijk Overleg van netwerkorganisatie Ruimte voor de Vecht een besluit genomen over de definitieve financiële verdeling. Daarnaast ondertekenen alle deelnemende partners de samenwerkingsovereenkomst om de gemaakte afspraken te bekrachtigen en tot uitvoering over te kunnen gaan.
7. Uitvoeringsplan VTH 2026
Besluit
Het dagelijks bestuur heeft op 2 december 2025 besloten:
- het uitvoeringsplan VTH 2026 vast te stellen waarbij de focus wordt gelegd op:
- Veiligheid van medewerkers bij de uitvoering van hun werk.
- Verbetering van de waterkwaliteit, inclusief het stevig verankeren van de KRW in nieuwe en te actualiseren vergunningen.
- De wijziging van het belastingstelsel per 1 januari 2026.
- Organisatieontwikkeling en digitale transformatie.
En er meer ruimte is gecreëerd voor controles met betrekking tot grondwateronttrekkingen, besluit bodemkwaliteit (BBK, beter bekend onder de noemer verondiepingen.
Kernboodschap
Jaarlijks wordt voor de werkzaamheden van team vergunningen, toezicht en handhaving (VTH) een uitvoeringsplan vastgesteld. Daarmee wordt door het team inzicht gegeven in de werkzaamheden voor het komende jaar. De focus in het uitvoeringsplan 2026 ligt op verbetering van de waterkwaliteit, inclusief het stevig verankeren van de KRW in nieuwe en te actualiseren vergunningen. Daarnaast speelt de veiligheid van medewerkers en het verstevigen van een toekomstbestendig fundament door onder andere effectief gebruik van nieuwe technieken en data een belangrijke rol.
In onze manier van werken blijft het preventief, effect- en risicogericht toezicht een belangrijke basis voor de reguliere controles door toezicht & handhaving. We zoeken hierbij nadrukkelijk het contact met de inwoners, bedrijven en partners in ons gebied.
8. Verlenging maatwerk RWZI (rioolwaterzuivering) Hengelo
Besluit
Het dagelijks bestuur heeft op 2 december 2025 besloten:
- het maatwerkbesluit met kenmerk Z-2346869 te verlengen tot 31 december 2027;
- de norm voor totaal stikstof van 12 mg/L als voortschrijdend jaargemiddelde te verlengen tot 31 december 2027;
- de tijdelijke norm voor ammonium van 2 mg/l in de zomer en 4 mg/l in de winter, geldig tot 1 maart 2026, te laten vervallen.
Kernboodschap
Op 1 maart 2026 loopt het huidige maatwerk voor de RWZI Hengelo af. Het effluent (het in de rioolwaterzuiveringsinstallatie gezuiverde water dat geloosd wordt op oppervlaktewater) van de RWZI overschrijdt bij steekproeven regelmatig de grenswaarde van 10 mg/L voor totaal stikstof zoals vastgesteld in het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal), ondanks dat het voortschrijdend jaargemiddelde onder de norm blijft. Hierdoor kan niet worden gegarandeerd dat de stikstofnorm wordt gehaald. Als onderdeel van het KRW-traject worden op de zuivering verbetermaatregelen uitgevoerd die naar verwachting eind 2027 zijn afgerond. Daarmee wordt verwacht dat de concentratie totaal stikstof ook bij steekproeven onder de norm blijft. Op grond van artikel 4.609 van het Bal wordt de verhoging van de lozingsnorm voor totaal stikstof van 10 mg/l naar 12 mg/l verlengd tot 31 december 2027. Tegen eind 2027 wordt de situatie geëvalueerd en kunnen eventuele vervolgstappen worden ondernomen.
9. Beslissing op bezwaarschrift
Besluit
Het dagelijks bestuur heeft op 2 december 2025 besloten:
- het bezwaarschrift van 27 juli 2025 van bezwaarmaker, dat zich richt tegen de verleende omgevingsvergunning van 16 juni 2025, ongegrond te verklaren;
- op advies van de commissie de verleende omgevingsvergunning van 16 juni 2025 bij beslissing op bezwaar aan te vullen met een voorschrift met betrekking tot de faunapasseerbaarheid.
Kernboodschap
Op 27 juli 2025 is een bezwaarschrift ingediend door bezwaarmaker. Dit bezwaarschrift richt zich tegen het besluit van 16 juni 2025, waarin het dagelijks bestuur een omgevingsvergunning heeft verleend voor het verplaatsen van een bestaande steiger, het aanleggen van een nieuwe steiger en het verlengen van de kademuur achter Kasteel 4 te Coevorden, ter plaatse van de percelen kadastraal bekend als gemeente Coevorden, sectie D, nummers 4906 en 5722.
De commissie van advies voor de behandeling van bezwaren van waterschap Vechtstromen (hierna: de commissie) heeft op 19 november 2025 advies uitgebracht. Er heeft een zitting plaatsgevonden. Naar aanleiding van deze zitting heeft de commissie een advies uitgebracht. Daarin wordt het dagelijks bestuur geadviseerd om het bezwaarschrift ongegrond te verklaren en het besluit van 16 juni 2025 bij de beslissing op bezwaar aan te vullen met een voorschrift over de passeerbaarheid voor fauna.
10. Beslissing op bezwaarschrift
Besluit
Het dagelijks bestuur heeft op 2 december 2025 besloten:
- het bezwaarschrift van 19 augustus 2025 van , met betrekking tot de niet-ontvankelijkverklaring van het verzoek om handhaving van 24 juli 2025, niet-ontvankelijk te verklaren.
Kernboodschap
Op 19 augustus 2025 is een bezwaarschrift ingediend door bezwaarmaker. Dit bezwaarschrift richt zich tegen de brief van 29 juli 2025, waarin het dagelijks bestuur het verzoek om handhaving van bezwaarmaker niet-ontvankelijk heeft verklaard.
De commissie van advies voor de behandeling van bezwaren van waterschap Vechtstromen (hierna: de commissie) heeft op 10 november 2025 advies uitgebracht. Er heeft geen zitting plaatsgevonden, omdat het voor de commissie op voorhand duidelijk is dat het bezwaar niet-ontvankelijk is. Het dagelijks bestuur heeft dus terecht geconcludeerd dat bezwaarmaker geen belanghebbende is bij het handhavingsverzoek. Het tegen de afwijzing van het handhavingsverzoek gerichte bezwaar moet volgens vaste jurisprudentie eveneens niet-ontvankelijk worden verklaard.