20 mei 2025
- Kredietaanvraag Nieuwe Drostendiep
- Plaatsing mechanische slibindikker rwzi (rioolwaterzuivering) Coevorden
- Deelname Bestuurlijke Begeleidingsgroep (BBG) Drinkwaterverbinding Overijssel
- Nabetaling Bestuursverklaring Dinkeldal
- Eindrapport VIC 2024
1. Kredietaanvraag Nieuwe Drostendiep
Besluit
Het dagelijks bestuur heeft op 20 mei 2025 besloten:
- voor de uitvoeringsfase van fase 1 Nieuwe Drostendiep een krediet beschikbaar te stellen van € 000,- (inclusief BTW).
- voor de verdere voorbereidingsfase van fase 2 Nieuwe Drostendiep een krediet beschikbaar te stellen van € 700.000,- (inclusief BTW);
- voor de verdere ontwerp- en voorbereidingsfase van het Nieuwe Drostendiep ten zuiden van de Verlengde Hoogeveensevaart een krediet beschikbaar te stellen van € 800.000,- (inclusief BTW).
Kernboodschap
Doordat het klimaat verandert, kan in korte periode veel neerslag vallen of juist droogte ontstaan. De herinrichting van het Nieuwe Drostendiep zorgt voor een klimaatbestendig watersysteem, natuurontwikkeling en goed waterbeheer voor de landbouw en de natuur met ook kansen voor recreatie in het gebied. De eerste fase van de realisatie is gestart.
Voor het zuidelijke deel van het Nieuwe Drostendiep zijn stapstenen / natuurvriendelijke oevers gepland als maatregel van de Kaderrichtlijn Water en het vispasseerbaar maken van de stuwen in het kader van het vismigratienetwerk.
De partners, Initiatiefgroep Stroomgebied Drostendiep, Provincie Drenthe, Natuurmonumenten, Stichting het Drentse Landschap, Agrarische Natuur Drenthe, gemeente Coevorden en waterschap Vechtstromen werken samen aan de gebiedsaanpak voor het Nieuwe Drostendiep.
2. Plaatsing mechanische slibindikker rwzi (rioolwaterzuivering) Coevorden
Besluit
Het dagelijks bestuur heeft op 20 mei 2025 besloten:
- de slibontwateringsbakken op de rwzi Coevorden te vervangen door een mechanische slibindikker.
Kernboodschap
Het indikken van het zuiveringsslib (het materiaal dat overblijft nadat het rioolwater is gezuiverd) op de zuivering in Coevorden kent momenteel meerdere knelpunten. Zo zijn de installatieonderdelen gevoelig voor verstopping, vraagt het proces veel inzet vanuit beheer en is er in de zomer veel overlast van vliegen en geur. Vanuit Arbo-technisch oogpunt zijn er daarom op korte termijn maatregelen nodig.
Na het afwegen van de voor- en nadelen van mogelijke oplossingen, is gebleken dat een mechanische indikking van slib op de zuivering Coevorden de beste oplossing is.
3. Deelname Bestuurlijke Begeleidingsgroep (BBG) Drinkwaterverbinding Overijssel
Besluit
Het dagelijks bestuur heeft op 20 mei 2025 besloten:
- kennis te nemen van de ingekomen brief van Vitens (drinkwaterbedrijf);
- als agendalid deel te nemen aan de begeleidingsgroepen die ten behoeve van de Drinkwaterverbinding Overijssel worden ingericht;
- de heer Aveskamp af te vaardigen voor deelname aan de bestuurlijke Begeleidingsgroep;
- Vitens hiervan schriftelijk op de hoogte te stellen.
Kernboodschap
Het bestuur neemt kennis van de ingekomen brief van Vitens over de drinkwaterverbinding Overijssel. Ons waterschap zal deelnemen aan de begeleidingsgroepen die hiervoor door Vitens worden ingericht. Bestuurder Aveskamp wordt afgevaardigd als agendalid in de bestuurlijke begeleidingsgroep.
4. Nabetaling Bestuursverklaring Dinkeldal
Besluit
Het dagelijks bestuur heeft op 20 mei 2025 besloten:
- een vergoeding ad € 440.000 uit te keren voor extra inundaties, conform de Bestuursverklaring Dinkeldal 2000 (voor de periode 2020-2024).
Kernboodschap
In 2000 is afgesproken dat de grondeigenaren in het Dinkeldal financiële compensatie ontvangen voor de overstromingen in het Dinkeldal. Toen is ook afgesproken dat iedere vijf jaar gekeken wordt of de overstromingen niet erger worden. Indien deze situatie zich wel voordoet zal de schade worden vergoed. Inmiddels is gebleken dat de overstromingen in de periode 2020-2024 zijn toegenomen t.o.v. de periode voor 2000. De communicatie over de nabetaling wordt afgestemd met de vertegenwoordigers van de Dinkeldalboeren en alle betrokkenen zullen per brief door het waterschap worden geïnformeerd.
5. Eindrapport VIC 2024
Besluit
Het dagelijks bestuur heeft op 20 mei 2025 besloten:
- te constateren dat de gecontroleerde processen, die passen bij de scope van het uitvoeren van het werk van de accountant en de financiële rechtmatigheid, in de basis veelal op orde zijn, dat er een aantal aanbevelingen zijn en dat er aandacht wordt gevraagd voor de ontwikkeling van gegevensgerichte naar procesgerichte controles;
- te constateren dat het eindoordeel van de verbijzonderde interne controle (hierna: ‘VIC’) is dat er rondom rechtmatigheid fouten en onzekerheden zijn geconstateerd van in totaal ca € 3,4 miljoen (niet voldoen aan Europese wetgeving) en ca € 1,8 miljoen aan formele fouten (niet voldoen aan eigen door DB vastgesteld aanbestedingsbeleid) en daarnaast uit aanvullende interne audits een fout rondom activeren van kosten (€ 220.000) is geconstateerd, en dat de controle op het onderdeel tijdig activeren nog onderhanden is;
- te constateren dat het totaal van deze fouten, net zoals vorig jaar voor rechtmatigheid, groter zijn dan de goedkeuringsnorm van 1% en dat daarom een verklaring met beperking wordt verwacht op het onderdeel rechtmatigheid;
- te constateren dat rondom de voorbereidingen om te komen tot een eigen rechtmatigheidsverantwoording over 2025, in het proefjaar 2024, goede stappen zijn gezet, waarbij interne 2e lijns-controles ontwikkeld worden en de VIC een 3e lijns-rol in kan nemen;
- de eindrapportage ‘Verbijzonderde interne controle 2024’ vast te stellen;
- het management te verzoeken de aandachtspunten en aanbevelingen uit de eindrapportage VIC 2024 op te pakken met als belangrijkste aandachtspunten/aanbevelingen:
- voor het goed blijven uitvoeren van de controle op de inkopen / aanbestedingen (spendanalyses) te zorgen voor een verdere beheersing van de aanbestedingsprocessen en de benodigde formatie om controles uit te voeren beschikbaar is, en dit opnemen in het audit plan 2025;
- de processen met betrekking tot activeren, mede gezien de aanstaande veranderende wetgeving en de aandacht voor tijdig activeren, verder professionaliseren en deze opnemen in het audit plan 2025;
- de ontwikkeling naar interne en tussentijdse controles door te zetten zoals past bij de beoogde werkwijze om te komen tot de rechtmatigheidsverantwoording over 2025;
- de brief aan de AB controle commissie te versturen, met als bijlage de eindrapportage VIC 2024, en daarover met de AB controle commissie overleg te voeren.
Kernboodschap
Het dagelijks bestuur van waterschap Vechtstromen is vanaf boekjaar 2025 verantwoordelijk voor het uitvoeren van een jaarlijkse interne toetsing op de jaarrekening en de rechtmatigheid van de daarin opgenomen baten, lasten en balansmutaties. Dit gebeurt doormiddel van interne audits en de verbijzonderde interne controle (VIC).
De bevindingen en aanbevelingen die naar voren zijn gekomen bij de VIC 2024 gebruikt Vechtstromen om de verdere inrichting van de beheersorganisatie te verbeteren. Daarnaast dienen de rapportages om het bestuur te informeren over de stand van zaken van de beheersorganisatie van waterschap Vechtstromen.