23 september 2025


  1. Emissie (uitstoot)-arm bouwen in KRW-projecten
  2. Kredietaanvraag KRW Waterketen
  3. Voortgangsrapportage 3 KRW-waterketen
  4. Vervanging klimaatinstallatie waterschapskantoor Almelo
  5. Resultaten en opvolging doelmatigheidsonderzoek Inhuur onderzoeks- en adviesbureaus
  6. Kostentoedelingsverordening 2026
  7. Kredietaanvraag uitvoeringsfase vervanging glasvezelnetwerk
  8. Kredietaanvraag uitvoeringsfase Geestersche Molenbeek
  9. Kredietaanvraag uitvoering project natte natuurzone Schoonebeekerdiep
  10. Kredietaanvraag KRW-maatregelen Exosche Aa/Doorbraak
  11. Intrekken onttrekkingsverbod openbare vijvers
  12. 3de wijziging Waterschapsverordening: redactionele aanpassingen en beperkingengebieden
  13. Beslissing op bezwaarschrift
  14. Effluentgebruik rwzi (rioolwaterzuivering) Gronau voor zoutwinning - onttrekking wateraanvoer van de Dinkel

1. Emissie (uitstoot)-arm bouwen in KRW-projecten

Besluit

Het dagelijks bestuur heeft op 23 september 2025 besloten:

  1. in te stemmen met emissie-arm bouwen als uitgangspunt bij de uitvoering van alle KRW-projecten tot en met 2027, vooruitlopend op de doelstelling van het Convenant ‘Schoon en Emissieloos Bouwen’ per 2030;
  2. te besluiten dat conventioneel materieel slechts bij uitzondering wordt toegestaan, mits onderbouwd en binnen de stikstofvergunningsgrens;
  3. de gekozen aanpak te beperken tot KRW-projecten tot en met 2027, met een evaluatie in 2028 voor mogelijke verbreding;
  4. in te stemmen met het accepteren van de meerkosten van emissie-arm bouwen, de portefeuillehouder mee te nemen in keuze uitvoeringswijze (emissie-arm, conventioneel of zero-emissie), en deze meerkosten te verwerken in de programmabegroting 2026-2030 en daaropvolgende P&C producten;
  5. te besluiten dat deze koers voor de KRW-projecten wordt opgenomen in het uitvoeringskader bij het inkoopbeleid 2025.

Kernboodschap

In 2023 hebben onder andere de waterschappen hun handtekening gezet onder het convenant ‘Schoon en Emissieloos Bouwen’. Met dit convenant worden afspraken gemaakt over verdere verduurzaming van de bouwsector. Het convenant biedt ruimte voor een gefaseerde invoering van dit beleid. Waterschap Vechtstromen kiest ervoor om tot en met 2027 alle KRW-uitvoeringsprojecten emissie-arm uit te laten voeren. In 2028 vindt er een evaluatie plaats en wordt gekeken naar verdere invulling en uitrol van de afspraken uit het convenant.

Op dit moment zijn er zware juridische beperkingen bij de vergunningverlening op stikstofruimte.

Hierdoor is er een grote kans dat KRW-projecten bij conventioneel bouwen (met behulp van materieel dat gebruik maakt van fossiele brandstoffen) niet voor de deadline van eind 2027 klaar zijn. Emissie-arm bouwen kan hierbij een oplossing zijn.

2. Kredietaanvraag KRW Waterketen

Besluit

Het dagelijks bestuur heeft op 23 september 2025 besloten:

  1. voor het vervolgen van het programmamanagement van het programma KRW Waterketen een krediet beschikbaar te stellen van € 1.500.000 (inclusief BTW);
  2. voor het afronden van de ontwerp-, voorbereiding- en uitvoeringsfase van de KRW-projecten op de rwzi (rioolwaterzuivering)’s Denekamp, Glanerbrug, Goor, Haaksbergen, Nijverdal en Oldenzaal een krediet beschikbaar te stellen van € 77.000.000 (inclusief BTW);
  3. voor het afronden van de ontwerp- en voorbereidingsfase van het KRW-project op rwzi Enschede en Hengelo een krediet beschikbaar te stellen van € 11.500.000 (inclusief BTW).

Kernboodschap

De Kaderrichtlijn Water (KRW) is de belangrijkste Europese kaderrichtlijn als het gaat om waterkwaliteit. Het gaat dan om het beperken van milieuschadelijke stoffen en voedingsstoffen in het water. Het doel is een gezond waterleven voor vissen, waterinsecten en planten. Het waterschap is medeverantwoordelijk voor het uitvoeren van maatregelen om de KRW-doelen te behalen. In het watersysteem wordt al jaren met volle energie gewerkt aan het behalen van de KRW-doelen.

Onderdeel van de maatregelen voor de KRW is het verbeteren van de kwaliteit van het gezuiverde afvalwater van meerdere zuiveringen van het waterschap. Deze verbeteringen aan zuiveringen moeten uiterlijk eind 2027 zijn uitgevoerd.

Om deze zuiveringen dusdanig te moderniseren en aan te passen dat de gewenste kwaliteit van het gezuiverde water op tijd behaald kan worden, moet er in korte tijd veel werk verzet worden. Hiervoor is medio 2023 een programma gestart waarin al deze werkzaamheden worden voorbereid. Het gaat om een forse investering op de zuiveringen: Enschede, Hengelo, Oldenzaal, Goor, Glanerbrug, Haaksbergen, Denekamp en Nijverdal.

Met het beschikbaar stellen van krediet kunnen de maatregelen centraal verder worden voorbereid en voor zes locaties worden uitgevoerd.

3. Voortgangsrapportage 3 KRW-waterketen

Besluit

Het dagelijks bestuur heeft op 23 september 2025 besloten:

  1. in te stemmen met het voorstel ‘Voortgangsrapportage-3 KRW-waterketen september 2025’;
  2. dit voorstel door te geleiden ter besluitvorming door het algemeen bestuur.

Kernboodschap

Onderdeel van de maatregelen om de eisen van de Kaderrichtlijn Water (KRW) te realiseren, is het verbeteren van de kwaliteit van het gezuiverde afvalwater van meerdere zuiveringen van het waterschap. Deze verbeteringen aan zuiveringen moeten uiterlijk eind 2027 zijn uitgevoerd.

Om deze zuiveringen dusdanig te moderniseren en aan te passen dat de gewenste kwaliteit van het gezuiverde water op tijd behaald kan worden, moet er in korte tijd veel werk verzet worden. Hiervoor is medio 2023 een programma gestart waarin al deze werkzaamheden worden voorbereid en uitgevoerd. Het gaat om de zuiveringen: Enschede, Hengelo, Oldenzaal, Goor, Glanerbrug, Haaksbergen, Denekamp en Nijverdal. Via periodieke voortgangsrapportages wordt transparant weergegeven waar het waterschap staat in de aanpak van de zuiveringen.

Uit een uitspraak van de Raad van State en de rechtbank Oost- Brabant en door de afgekondigde vergunningenstop door de provincie Overijssel, is het niet mogelijk om voor 31 december 2027 de KRW-maatregelen te realiseren op de zuivering Hengelo. Het algemeen bestuur wordt voorgesteld om te accepteren dat door externe omstandigheden, de zuivering Hengelo niet voor de gestelde einddatum aan de eisen van de KRW kan voldoen. Voor de overige zeven zuiveringen is er het vertrouwen dat de KRW-maatregelen tijdig worden gerealiseerd. Daarnaast wordt het algemeen bestuur voorgesteld om het uitvoeringsbudget voor de acht KRW-projecten te verhogen.

Het algemeen bestuur neemt op 30 oktober een besluit over de voorstellen.

4. Vervanging klimaatinstallatie waterschapskantoor Almelo

Besluit

Het dagelijks bestuur heeft op 23 september 2025 besloten:

  1. de klimaatinstallatie van het waterschapskantoor in Almelo te vervangen volgens scenario 3a, onder voorbehoud van beschikbaar stellen van extra budget door het algemeen bestuur;
  2. het benodigde budget van € 6.100.000 (incl. btw) hiervoor te financieren door:
  3. het reeds beschikbare budget voor onderzoek en voorbereiding van € 360.000 te benutten voor het vervolgen van de voorbereiding van het project;
  4. het reeds beschikbare budget in de vastgestelde Routekaart Duurzaamheid van € 1.500.000 te benutten voor het uitvoeren van het project;
  5. het resterend benodigde budget van € 4.240.000 (inclusief btw) mee te nemen bij het voorstel voor de herprogrammering in het kader van de programmabegroting 2026.

Kernboodschap

De klimaatinstallatie van het waterschapskantoor in Almelo is aan het einde van haar technische en economische levensduur (op dit moment 35 jaar). Verder is de huidige klimaatinstallatie niet afgestemd op de nieuwe indeling na de verbouwing van 2020-2023 van het kantoor. Dit leidt in de dagelijkse praktijk tot toenemende storingen en comfortklachten, waarbij in veel gevallen niet meer wordt voldaan aan geldende normeringen.

Voor de vervanging van de klimaatinstallatie is afgelopen maanden onderzoek gedaan en zijn diverse scenario’s afgewogen op basis van prestaties, risico’s en kosten. Een hybride (all-electric ready) oplossing met een luchtwaterwarmtepomp is hierbij het voorkeursscenario.

5. Resultaten en opvolging doelmatigheidsonderzoek Inhuur onderzoeks- en adviesbureaus

Besluit

Het dagelijks bestuur heeft op 23 september 2025 besloten:

  1. het rapport Doelmatigheidsonderzoek Inhuur onderzoeks- en adviesbureaus vast te stellen;
  2. kennis te nemen van de reactie van de directie op de conclusies en aanbevelingen uit het onderzoek;
  3. de conclusies en aanbevelingen uit het onderzoek over te nemen en de organisatie de opdracht te geven om:
    • een kadernotitie op te stellen ten aanzien van zelf doen, inhuur en uitbesteden

van werk met een daarbij behorende set aan indicatoren en het opstellen van deze kadernotitie af te stemmen met het bestuurlijke proces ‘Vechtstromen van de toekomst’ dat in de periode tot eind 2026 wordt doorlopen;

  • de overige aanbevelingen mee te nemen in de reeds lopende ontwikkeltrajecten op het gebied van capaciteitsmanagement en inkoop;
  1. in te stemmen met de AB-brief over dit DB-besluit, daarmee het algemeen bestuur te informeren over de resultaten en opvolging van het onderzoek en deze AB-brief te agenderen voor de AB-controlecommissie op 9 oktober 2025.

Kernboodschap

In de bestuursagenda, behorend bij het bestuursakkoord 2023-2027 ‘Noaberschap Verbindt’, heeft het algemeen bestuur van Vechtstromen aan het dagelijks bestuur gevraagd om een doelmatigheidsonderzoek uit te laten voeren naar de inhuur van onderzoeks- en adviesbureaus. Dit onderzoek is in Q1 en Q2 2025 uitgevoerd.

Doel van het onderzoek was de bestaande praktijk rondom de inhuur van onderzoeks- en adviesbureaus binnen Vechtstromen in de afgelopen jaren te analyseren, de doelmatigheid daarvan in relatie tot de ambities van Vechtstromen te onderzoeken en de leer- en verbeterpunten in beeld te brengen. Het dagelijks bestuur heeft nu het rapport met de onderzoeksresultaten vastgesteld en besloten de conclusies en aanbevelingen uit het onderzoek over te nemen.

De overall conclusie is dat de inkoop van onderzoeks- en adviesdiensten vanuit het oogpunt van doelmatigheid in de bestaande praktijk redelijk tot goed is ingericht en werkt. In het onderzoeksrapport zijn zes aanbevelingen geformuleerd om de doelmatigheid verder te verbeteren.

In het licht van de maatschappelijke opgaven, externe ontwikkelingen en bestuurlijke ambities, is de belangrijkste aanbeveling om op organisatieniveau de benodigde kennis, expertise en capaciteit in beeld te brengen en strategische afwegingen en keuzes te maken in de mate waarin we die zelf in huis willen hebben, tijdelijk willen inhuren of willen inkopen. Het dagelijks bestuur heeft de organisatie de opdracht gegeven hiertoe een kadernotitie op te stellen.

Daarnaast heeft het dagelijks bestuur de organisatie gevraagd de overige aanbevelingen uit het onderzoek mee te nemen in de reeds lopende ontwikkeltrajecten op het gebied van capaciteitsmanagement en inkoop.

6. Kostentoedelingsverordening 2026

Besluit

Het dagelijks bestuur heeft op 23 september 2025 besloten:

  1. in te stemmen met het voorstel ‘Kostentoedelingsverordening 2026’;
  2. dit voorstel door te geleiden ter besluitvorming door het algemeen bestuur.

Kernboodschap

Waterschappen werken aan schoon, voldoende en veilig water. Dit kost geld. De waterschappen betalen dit door belastingen te heffen. De watersysteemheffing is de belasting die het waterschap heft van inwoners en eigenaren van grond en gebouwen.

De watersysteemheffing heeft als uitgangspunt dat wie belang heeft bij het werk van het waterschap, hier ook aan mee moet betalen. Hiertoe worden de gemaakte kosten verdeeld over de vier ‘groepen’ die de watersysteemheffing betalen. Dit zijn de belastingcategorieën voor de watersysteemheffing: inwoners, eigenaren van grond (ongebouwd), eigenaren van natuurterreinen en eigenaren van gebouwen.

Het verdelen van de kosten over de belastingcategorieën wordt de kostentoedeling genoemd. De manier waarop de kosten moeten worden verdeeld staat beschreven in de Waterschapswet. De Waterschapswet is op dit punt gewijzigd. Dit betekent dat het bestuur van het waterschap voor 1 januari 2026 een nieuwe kostentoedeling moet hebben vastgesteld.

Het algemeen bestuur wordt voorgesteld de kosten als volgt over de belastingcategorieën te verdelen:

  1. 29,50% voor de inwoners;
  2. 11,60% voor de eigenaren van grond (ongebouwd);
  3. 0,22% voor de eigenaren van natuurterreinen;
  4. 58,68% voor de eigenaren van gebouwen.

Het algemeen bestuur wordt daarnaast voorgesteld om de volgende tariefdifferentiaties toe te passen:

  • eigenaren van gronden in een waterbergingsgebied betalen 75% minder van het belastingtarief;
  • eigenaren van gebouwen en gronden, behalve natuurterreinen, in het winterbed van de Vecht betalen 75% minder van het belastingtarief;
  • eigenaren van wegen betalen 100% meer van het belastingtarief.

De kostentoedeling wordt vastgelegd in de Kostentoedelingsverordening. Een ontwerp van de Kostentoedelingsverordening heeft ter inzage gelegen, zodat de inwoners en eigenaren hierop konden reageren. Het algemeen bestuur neemt op 30 oktober een besluit over de definitieve vaststelling van de Kostentoedelingsverordening.

7.  Kredietaanvraag uitvoeringsfase vervanging glasvezelnetwerk

Besluit

Het dagelijks bestuur heeft op 23 september 2025 besloten:

  • voor de uitvoeringsfase van het project Vervanging Glasvezelnetwerk een krediet beschikbaar te stellen van € 2.800.000 (inclusief BTW).

Kernboodschap

Digitale data zijn belangrijk in het werk van waterschap Vechtstromen. De huidige overeenkomst voor dataverbindingen met de huidige leverancier loopt op 31 december 2026 af. Om de levering van deze verbindingen te garanderen, wordt een nieuwe aanbesteding uitgevoerd. Deze aanbesteding omvat het complete glasvezelnetwerk. Dit verbindt net als nu, alle kantoorlocaties en zuiveringen van waterschap Vechtstromen met elkaar en met het internet. Voor de overige locaties volstaan verbindingen via mobiele 4G en 5G verbindingen.  Continuïteit van de dienstverlening is geborgd.  Om gunning van deze diensten mogelijk te maken, wordt gevraagd krediet beschikbaar te stellen.

8.  Kredietaanvraag uitvoeringsfase Geestersche Molenbeek

Besluit

Het dagelijks bestuur heeft op 23 september 2025 besloten:

  1. voor de uitvoeringsfase van het project Geestersche Molenbeek een krediet beschikbaar te stellen van € 1.850.000 (inclusief BTW).

Kernboodschap

Het dagelijks bestuur van waterschap Vechtstromen stelt een krediet beschikbaar voor het project Geestersche Molenbeek.

Door het opheffen van visbarrières en het aanleggen van natuurvriendelijke oevers draagt het project bij aan de bestuurlijke doelen ‘waterkwaliteit’ en ‘klimaatadaptatie’ en wordt invulling gegeven aan de doelen vanuit de Kaderrichtlijn Water (KRW). Met dit besluit worden de benodigde financiële middelen beschikbaar gesteld om de realisatiefase op te starten en af te ronden inclusief de nazorgfase.

9. Kredietaanvraag uitvoering project natte natuurzone Schoonebeekerdiep

Besluit

Het dagelijks bestuur heeft op 23 september 2025 besloten:

  1. voor de uitvoering van fase 2 (vispassages) van het project natte natuurzone Schoonebeekerdiep een krediet beschikbaar te stellen van € 522.812 (inclusief BTW).

Kernboodschap

Schoon water is belangrijk. Het is essentieel voor mens, plant en dier. In het Schoonebeekerdiep, de grensbeek ten zuiden van Emmen tussen Nederland en Duitsland, neemt het waterschap maatregelen om de waterkwaliteit te verbeteren. De KRW (Kaderrichtlijn Water) vormt hiervoor het uitgangspunt.

De eerste fase van het project is inmiddels afgerond. In het westelijk deel van het Schoonebeekerdiep zijn ‘vissenbossen’ en natuurvriendelijke oevers aangelegd en twee ondiepe geulen langs de beek gemaakt. Deze geulen sluiten op één plek aan op de beek, bieden meer begroeiing en schaduw en vormen een rustplek voor vissen.
In het oostelijk deel van het Schoonebeekerdiep is over een lengte van 8 kilometer een natte natuurzone met natuurvriendelijke oevers aangelegd. Dit draagt bij aan het verlagen van de neerslag van stikstof bij het Natura 2000 gebied Bargerveen. Daarnaast zorgt deze herinrichting ervoor dat overtollig water vanuit Buffer Zuid bij het Bargerveen goed opgevangen kan worden in het Schoonebeekerdiep.

In de tweede fase zorgen we ervoor dat drie stuwen passeerbaar worden voor vissen. Zo kunnen vissen straks heen en weer zwemmen tussen hun leef- en paaigebied.

10.  Kredietaanvraag KRW-maatregelen Exosche Aa/Doorbraak

Besluit

Het dagelijks bestuur heeft op 23 september 2025 besloten:

  1. voor de uitvoerings- en nazorgfase van het project ‘KRW-maatregelen Exosche Aa/Doorbraak’ een krediet beschikbaar te stellen van € 1.500.000 (inclusief BTW);

Kernboodschap

Het dagelijks bestuur van Vechtstromen stelt een krediet beschikbaar voor het project ‘KRW-maatregelen Exosche Aa/Doorbraak‘. Dit project heeft betrekking op de Loolee gelegen tussen het punt waar de Spikkersbeek en de Fleringenmolenbeek samenkomen tot aan de Doorbraak. Dit deel wordt ook wel gezien als de verbindingszone tussen de Loolee bovenlopen en de Doorbraak. Door het aanleggen van natuurvriendelijke oevers draagt dit project bij aan het bestuurlijke doel ‘waterkwaliteit’ en wordt invulling gegeven aan de doelen vanuit de Kaderrichtlijn Water (KRW). Met dit besluit worden financiële middelen beschikbaar gesteld voor de uitvoering en nazorg van het project.

11.  Intrekken onttrekkingsverbod openbare vijvers

Besluit

Het dagelijks bestuur heeft op 23 september 2025 besloten:

  1. met ingang van 1 oktober 2025 het algeheel verbod tot het onttrekken van oppervlaktewater uit openbare vijvers, waar geen wateraanvoer mogelijk is, in te trekken, zoals bekend gemaakt 2 juni 2025, Waterschapsblad 2025, nr. 13129.

Kernboodschap

Zowel de watervraag en het neerslagtekort is afgenomen in de afgelopen periode, waardoor risico met betrekking tot waterkwaliteitsproblemen is afgenomen. Instandhouding van het onttrekkingsverbod uit openbare vijvers draagt daarom niet meer bij aan verbetering van de waterkwaliteit. Om deze redenen trekken wij, het verbod op onttrekken van oppervlaktewater uit openbare vijvers waar geen wateraanvoer mogelijk is, per 1 oktober 2025 in.

12.  3de wijziging Waterschapsverordening: redactionele aanpassingen en beperkingengebieden

Besluit

Het dagelijks bestuur heeft op 23 september 2025 besloten:

  1. de Waterschapsverordening als volgt te wijzigen:
  2. de beoordelingsregels voor het verlenen van omgevingsvergunningen voor wateractiviteiten op grond van de Waterschapsverordening minder dwingend te formuleren;
  3. in hoofdstuk 4 van de Waterschapsverordening het begrip “debiet van de onttrekking” te gebruiken in plaats van “capaciteit van de pomp”;
  4. de beperkingengebieden bij de Waterschapsverordening te actualiseren;
  5. de beoordelingsregels van artikel 2.32 voor het verlenen van een omgevingsvergunning voor de wateractiviteit ‘wijzigen van het profiel van een oppervlaktewaterlichaam’ inhoudelijk te wijzigen;
  6. in artikel 4.3 de wateractiviteit ‘bodemsanering’ te verplaatsen van het derde naar het tweede lid;
  7. het overgangsrecht in het tweede lid van artikel 4.5 te laten vervallen.

Kernboodschap

De Waterschapsverordening bevat de regels over activiteiten in het watersysteem en is op 1 januari 2024 in werking getreden. Op basis van de ervaringen met het gebruik van de Waterschapsverordening, worden de regels in de Waterschapsverordening nu aangepast. Ook worden de kaarten bij de Waterschapsverordening actueel gemaakt.

Het ontwerp van de wijzigingen van de Waterschapsverordening heeft ter inzage gelegen. Iedereen kon hierop reageren. Er is één reactie op de voorgestelde wijzigingen ontvangen. Het dagelijks bestuur heeft de wijzigingen nu definitief vastgesteld.

13.  Beslissing op bezwaarschrift

Besluit

Het dagelijks bestuur heeft op 23 september 2025 besloten:

  1. het bezwaarschrift van 14 juni 2025, met betrekking tot de niet-ontvankelijkverklaring van het verzoek om handhaving van 3 mei 2025, niet-ontvankelijk te verklaren.

Kernboodschap

Op 14 juni 2025 is een bezwaarschrift ingediend door bezwaarmakers. Dit bezwaarschrift richt zich tegen de brief van 2 juni 2025, waarin het dagelijks bestuur het verzoek om handhaving van bezwaarmakers niet-ontvankelijk heeft verklaard.

De commissie van advies voor de behandeling van bezwaren van Waterschap Vechtstromen (hierna: de commissie) heeft advies uitgebracht. Er heeft geen zitting plaatsgevonden, omdat het voor de commissie op voorhand duidelijk is dat het bezwaar niet-ontvankelijk is. Het dagelijks bestuur heeft dus terecht geconcludeerd dat bezwaarmakers geen belanghebbende zijn bij het handhavingsverzoek. Het tegen de afwijzing van het handhavingsverzoek gerichte bezwaar moet volgens vaste jurisprudentie eveneens niet-ontvankelijk worden verklaard.

14.  Effluentgebruik rwzi Gronau voor zoutwinning - onttrekking wateraanvoer van de Dinkel

Besluit

Het dagelijks bestuur heeft op 23 september 2025 besloten:

  1. de Stadt Gronau en de Salzgewinnungsgesellschaft Westfalen mee te delen dat het effluent (het in de rioolwaterzuiveringsinstallatie gezuiverde water dat geloosd wordt op oppervlaktewater) van de rwzi Gronau gebruikt kan worden voor zoutwinning als de afvoer in de Obere Dinkel, bovenstrooms van de rwzi Gronau, hoger is dan 2,25 m3/s. Als effluent wordt onttrokken bij lagere afvoeren dan 2,25 m3/s kunnen de Kaderrichtlijn Water -en Natura2000- doelen van de Boven Dinkel niet gehaald worden en is, volgens de Kaderrichtlijn Water, niet toegestane achteruitgang mogelijk.

Kernboodschap

De Kaderrichtlijn Water (KRW), is de belangrijkste Europese afspraak over de kwaliteit van het oppervlaktewater en grondwater. Ook Vechtstromen heeft op basis van die afspraak doelen vastgesteld waaraan het water moet voldoen. Ons water moet ecologisch van goede kwaliteit zijn. Waterschap Vechtstromen investeert fors in het verbeteren van de waterkwaliteit in de Dinkel. Zo is in 2022 de Boven Dinkel voor de KRW - en Natura2000 – heringericht. Ook vindt vanaf dit jaar tot en met 2027 de herinrichting en realisatie van vispasseerbaarheid van de Midden en Beneden Dinkel plaats. Zowel bij de gerealiseerde herinrichting als bij de ontwerpen is rekening gehouden met de huidige wateraanvoer uit Duitsland.

De Duitse mijnbouwautoriteit heeft Salzgewinnungsgesellschaft Westfalen (SGW) verzocht om de grondwaterwinning voor haar productieproces te verminderen en een alternatieve waterbron te zoeken voor 2030. Eén van de belangrijkste scenario’s die voorligt, is het benutten van het effluent van de zuivering Gronau.

De wateraanvoer van effluent van de zuivering Gronau is sterk medebepalend voor de wateraanvoer, watervoerendheid en de hydromorfologische condities van de Boven Dinkel, in het bijzonder in de zomerperiode. Indien het effluent niet, of veel minder, wordt aangeboden aan de Dinkel heeft dit direct consequenties voor het doelbereik van de Europese KRW- (en Natura2000) opgave in de Boven Dinkel. De KRW staat een achteruitgang van de waterkwaliteit niet toe.

Het waterschap heeft berekend dat een afvoer van tenminste 2,25 m3/s bovenstrooms de zuivering Gronau noodzakelijk is voor het behalen van KRW- en Natura2000 doelen van de Dinkel. Daarom wordt voorgesteld om de SGW en onze Duitse partners aan te geven om beneden een Obere Dinkel afvoer van 2,25 m3/s, geen effluent vanuit zuivering Gronau af te nemen voor zoutwinning en te informeren over de wettelijke gevolgen wanneer de Dinkel veel minder gevoed wordt met effluent van de Stadt Gronau.