28 oktober 2025
- Beslissing op bezwaar
- Bestuurlijk Voortgangsrapport 2025
- Ontwerp Programmabegroting 2026-2030
- Belastingverordeningen 2026
- Bestuurlijke afspraken herijking Hoogwaterbeschermingsprogramma (landelijk programma om de keringen langs de zee en de grote rivieren op orde te brengen en te houden.)
- Beleid verondiepen diepe plassen
- Beleid schuld en bezit
- Uitvoering Deltaplan Agrarisch Waterbeheer in de provincie Drenthe gedurende de Nationaal Strategisch Plan – Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (NSP-GLB) periode 2023-2027
-
Bezwaar tegen instemmingsbesluit winningsplan zoutwinning Twenthe-Rijn Fase 2 en 3
1. Beslissing op bezwaar
Besluit
Het dagelijks bestuur heeft op 14 oktober 2025 besloten:
- Het voorlopig bezwaarschrift van 25 april 2025 van .. (hierna: gemachtigde) namens ..(hierna: bezwaarmaker), met betrekking tot de oplegging van definitieve lasten onder dwangsom ter voorkoming van herhaling, ongegrond te verklaren.
- Het bestreden besluit van het dagelijks bestuur d.d. 23 april 2025, tot oplegging van definitieve lasten onder dwangsom ter voorkoming van herhaling, onder aanpassing van een aantal feitelijke onjuistheden in stand te laten.
Kernboodschap
Op 25 april 2025 is een pro forma bezwaarschrift ingediend door gemachtigde namens bezwaarmaker. Dit bezwaar richtte zich tegen een besluit van 23 april 2025, waarin het dagelijks bestuur definitieve lasten onder dwangsom ter voorkoming van herhaling heeft opgelegd aan bezwaarmaker.
Na een aanvullende termijn voor het indienen van inhoudelijke bezwaargronden, heeft de commissie van advies voor de behandeling van bezwaren van waterschap Vechtstromen op 13 oktober 2025 geadviseerd om het besluit van 23 april 2025 in stand te laten, onder aanpassing van enkele feitelijke onjuistheden.
2. Bestuurlijk Voortgangsrapport 2025
Besluit
Het dagelijks bestuur heeft op 28 oktober 2025 besloten:
- in te stemmen met het voorstel ‘Bestuurlijk Voortgangsrapport 2025’;
- dit voorstel door te geleiden ter besluitvorming door het algemeen bestuur;
- de tweede begrotingswijziging 2025 naar kosten- en opbrengstensoorten vast te stellen, onder de voorwaarde dat het algemeen bestuur op 26 november 2025 de tweede begrotingswijziging 2025 per programma en inzet reserves ongewijzigd vaststelt.
Kernboodschap
Met de bestuurlijk voortgangsrapportage (BVR) 2025 geeft het dagelijks bestuur informatie aan het algemeen bestuur. Het dagelijks bestuur schrijft over hoe het gaat met de doelstellingen op het gebied van schoon, voldoende en veilig water zoals deze zijn vastgesteld in de programma-begroting 2025 en afgeleid uit het bestuursakkoord ‘Noaberschap Verbindt’. Er wordt informatie gegeven over de financiële budgetten en het investeringskader. Daarnaast worden, waar nodig, voorstellen gedaan om deze te wijzigen. Deze wijzigingen zijn, als onderdeel van de BVR, opgenomen in de tweede begrotingswijziging 2025. Het algemeen bestuur neemt op 26 november een besluit over de BVR 2025.
In de BVR 2025 staat dat de doelen die gesteld zijn in de begroting 2025 haalbaar blijven. We verwachten dat het niet mogelijk is om alle geplande inspanningen in 2025 af te ronden. Op de onderwerpen waar we deze afwijkingen zien, verwachten we dat we ze wel binnen deze bestuursperiode kunnen afronden. Naast de inspanningen zijn ook de onderwerpen uit de bestuursagenda voor 2025 opgenomen en toegelicht in de BVR. Ook hier lopen we grotendeels op schema.
Voor wat betreft de financiële bijstellingen in de exploitatie zien we een voordelig effect van, per saldo, € 2,3 miljoen. Het voordeel wordt verrekend met de reserves. Voor de investeringen verwachten we in 2025 € 10,8 miljoen minder te investeren dan bij de eerste begrotingswijziging opgenomen De inhoudelijke toelichting op beide onderwerpen is opgenomen in de BVR. Tot slot blijkt uit de BVR dat het waterschap binnen de kaders blijft van het duurzaam financieel beleid.
3. Ontwerp Programmabegroting 2026-2030
Besluit
Het dagelijks bestuur heeft op 28 oktober 2025 besloten:
- in te stemmen met het voorstel ‘Ontwerp programmabegroting 2026-2030’;
- dit voorstel door te geleiden ter besluitvorming door het algemeen bestuur.
Kernboodschap
In de programmabegroting 2026-2030 is uitgewerkt hoe we in 2026 verder uitvoering geven aan de ambities zoals ze zijn opgenomen in het bestuursakkoord ‘Noaberschap Verbindt’. We werken doorlopend aan onze thema’s assets op orde, waterkwaliteit, klimaatadaptatie, duurzame ontwikkeling, noaberschap verbindt en krachtige organisatie. Daarnaast blijven we ons inzetten op het vergroten van bestuurlijk noaberschap.
In de afgelopen jaren hebben we al geconstateerd dat de opgave die voor het waterschap ligt, groot is. Daarom blijft ook 2026 in het teken staan van ‘handen uit de mouwen’. In de begroting is daarom per thema en doel uitgewerkt welke inspanning in 2026 worden uitgevoerd. Met deze inspanningen zetten we stappen richting het bereiken van de doelen uit het bestuursakkoord. Aanvullend hebben we in deze begroting meetbare prestatie-indicatoren opgenomen.
Toenemende opgaven en ontwikkeling in wet- en regelgeving vertalen zich ook in toenemende kosten. Om de grote opgaven en het belangrijke werk van ons waterschap uit te kunnen voeren, is in 2026 een gemiddelde tariefstijging van 8,2% nodig. De daadwerkelijke ontwikkeling per belastingplichtige kan overigens sterk afwijken van dit percentage. Het algemeen bestuur neemt op 26 november een besluit over de programmabegroting 2026-2030.
4. Belastingverordeningen 2026
Besluit
Het dagelijks bestuur heeft op 28 oktober 2025 besloten:
- in te stemmen met het voorstel ‘Belastingverordeningen 2026’;
- dit voorstel door te geleiden ter besluitvorming door het algemeen bestuur.
Kernboodschap
Aan het algemeen bestuur van waterschap Vechtstromen worden drie belastingverordeningen voor 2026 voorgesteld: de Verordening zuiveringsheffing (de belasting die geheven wordt om het afvalwater te kunnen zuiveren) waterschap Vechtstromen 2026, de Verordening verontreinigingsheffing waterschap Vechtstromen 2026 en de Verordening watersysteemheffing waterschap Vechtstromen 2026.
In de Verordening watersysteemheffing is de nieuwe wettelijke tariefdifferentiatie opgenomen voor gebouwde onroerende zaken die wel respectievelijk niet in hoofdzaak tot bewoning dienen. De inhoud van de verordening watersysteemheffing is ten opzichte van 2025 voor het overige inhoudelijk nagenoeg onveranderd gebleven.
De inhoud van de verordeningen zuiveringsheffing en verontreinigingsheffing is aangepast aan de nieuwe wettelijke regeling, waarmee in het bijzonder een nieuwe analysemethode is opgenomen.
De belastingtarieven voor 2025 zijn vervangen door de belastingtarieven voor 2026.
Het algemeen bestuur neemt op 26 november een besluit over de Belastingverordeningen 2026.
5. Bestuurlijke afspraken herijking Hoogwaterbeschermingsprogramma (landelijk programma om de keringen langs de zee en de grote rivieren op orde te brengen en te houden.)
Besluit
Het dagelijks bestuur heeft op 28 oktober 2025 besloten:
- in te stemmen met de bestuurlijke afspraken die invulling geven aan de herijking van het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HBWP), te weten:
- gezamenlijke strategie voor programmering en financiering ontwikkelen;
- betere koppeling tussen programma en projecten aanbrengen;
- meer grip krijgen op projectvoorbereiding;
- verdeling van risico’s en inzet van bijdragen aanpassen.
- het voorstel ‘Bestuurlijke afspraken herijking Hoogwaterbeschermingsprogramma’ door te geleiden ter besluitvorming door het algemeen bestuur.
Kernboodschap
De 21 waterschappen en het Rijk werken sinds 2014 samen in het Hoogwaterbeschermings-programma (HWBP (hoogwaterbeschermingsprogramma)) aan de grootste dijkversterkingsoperatie sinds de Deltawerken. Doel is dat Nederland uiterlijk 2050 voldoet aan de wettelijke normen voor waterveiligheid. Om overstromingen in Nederland te voorkomen, worden er vanaf 2025 tot het jaar 2050 nog 1400 kilometer dijken en 400 sluizen en gemalen versterkt.
Door stijgende kosten, achterblijvende voortgang en minder effectieve prikkels is het HWBP in 2024 herijkt. De bestuurlijke afspraken die daaruit voortvloeien, zorgen voor meer doelmatigheid, tempo en sturingsmogelijkheden. Deze afspraken vragen om instemming van alle partners in het programma, waaronder het algemeen bestuur van Vechtstromen. Het algemeen bestuur neemt hierover op 26 november een besluit.
6. Beleid verondiepen diepe plassen
Besluit
Het dagelijks bestuur heeft op 28 oktober 2025 besloten:
- in te stemmen met het voorstel ‘Beleid verondiepen diepe plassen’;
- dit voorstel te agenderen voor de PEILdag op 12 november en vervolgens door te geleiden ter besluitvorming door het algemeen bestuur.
Kernboodschap
De Europese en Nederlandse wetgeving maakt het mogelijk om vrijkomende grond en baggerspecie toe te passen voor het verondiepen van diepe plassen. Deze toepassing moet nuttig en functioneel zijn. Bijvoorbeeld voor het vergroten van de natuurwaarde of de recreatieve aantrekkelijkheid. Ook moet het voldoen aan diverse milieueisen en voorschriften die zijn vastgelegd in regelgeving onder de Omgevingswet.
Om te borgen dat het proces van de verondieping zorgvuldig verloopt, controleert het waterschap of de initiatiefnemer voldoet aan deze eisen, maar gaan we ook zelf aanvullend een aantal voorschriften opstellen. Zo heeft het waterschap een aantal voorwaarden opgenomen om de locatie en de omgeving van de verondieping schoon te houden. Ook worden extra eisen gesteld aan keuring en monitoring. Het algemeen bestuur neemt op 26 november een besluit over het Beleid verondiepen diepe plassen.
7. Beleid schuld en bezit
Besluit
Het dagelijks bestuur heeft op 28 oktober 2025 besloten:
- in te stemmen met het voorstel ‘Beleid schuld en bezit (stille reserves)’;
- dit voorstel door te geleiden ter besluitvorming door het algemeen bestuur.
Kernboodschap
Met de formulering van het ‘Beleid schuld en bezit (stille reserves)’ wil waterschap Vechtstromen nieuwe kaders vaststellen waarmee een beoordeling kan worden gegeven van de schuldpositie en de bezittingen, specifiek de stille reserves, van het waterschap. Met dit geactualiseerde beleid worden risico’s in beeld gebracht en wordt een vollediger beeld gegeven van de bezittingen van het waterschap. Het algemeen bestuur neemt op 26 november een besluit over het Beleid schuld en bezit.
8. Uitvoering Deltaplan Agrarisch Waterbeheer in de provincie Drenthe gedurende de Nationaal Strategisch Plan – Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (NSP-GLB) periode 2023-2027
Besluit
Het dagelijks bestuur heeft op 28 oktober 2025 besloten:
- in te stemmen met de ‘Subsidieregeling DAW (Deltaplan Agrarisch Waterbeheer) 2025-2029’ en het bijbehorende openstellingsbesluit voor het Drentse werkgebied van waterschap Vechtstromen;
- een krediet van € 390.600 (inclusief BTW) beschikbaar te stellen voor de uitvoering van het DAW in het Drentse werkgebied van waterschap Vechtstromen voor de Nationaal Strategisch Plan - Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (NSP-GLB) periode 2023-2027 via de regionale DAW-regeling Drenthe. De bijdrage is reeds opgenomen in de eerste begrotingswijziging 2025 en MJV 2026-2035.
Kernboodschap
Het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) is het landbouwbeleid van de Europese Unie, dat gericht is op het waarborgen van een concurrerende en duurzame landbouwsector in Europa. In Nederland wordt de uitvoering van het GLB in de periode 2023-2027 vormgegeven via het Nationaal Strategisch Plan (NSP). Een belangrijk onderdeel van het NSP is het Deltaplan Agrarisch Waterbeheer (DAW), dat zich richt op het stimuleren van bovenwettelijke maatregelen door agrariërs om de waterkwaliteit en waterkwantiteit te verbeteren.
De ‘Subsidieregeling DAW Drenthe 2025-2029’ en het bijbehorende openstellingsbesluit is een belangrijke stap in de uitvoering van de afspraken uit de bestuursovereenkomst “Bestuursovereenkomst cofinanciering NSP-GLB 2023-2027 provincie Drenthe & Drentse waterschappen”. Met deze regeling en de financiering die beschikbaar wordt gesteld voor de uitvoering van het DAW in de periode 2025-2029, stimuleren we de agrarische sector in Drenthe om maatregelen te nemen die bijdragen aan de bescherming en verbetering van het watersysteem.
Dit draagt niet alleen bij aan een duurzamere landbouw, maar ook aan een toekomstbestendig en veerkrachtig watersysteem.
9. Bezwaar tegen instemmingsbesluit winningsplan zoutwinning Twenthe-Rijn Fase 2 en 3
Besluit
Het dagelijks bestuur heeft op 28 oktober 2025 besloten:
- een bezwaarschrift in te dienen op het instemmingsbesluit winningsplan Zoutwinning Twenthe-Rijn Fase 2 en 3;
- het algemeen bestuur hiervan op de hoogte te stellen via een bericht op het bestuursportaal.
Kernboodschap
Het ministerie van Klimaat en Groene Groei (KGG) heeft op 23 september 2025 het “Instemmingsbesluit winningsplan bij de winningsvergunning Twenthe-Rijn fase 2 en 3, Pekelwinning door berging van retourstromen 2026- 2050” gepubliceerd. Wij hebben dit besluit zorgvuldig bestudeerd en we zien dat het ministerie ons advies grotendeels vermeldt in haar besluit. We zien echter ook dat het ministerie niet duidelijk uitlegt hoe zij een aantal van onze punten heeft beoordeeld. Verder vinden wij dat sommige zinnen in het besluit op meerdere manieren te begrijpen zijn.
Wij vinden het belangrijk dat een instemmingsbesluit – dat mede is gebaseerd op ons advies – begrijpelijk, compleet en correct geformuleerd is. Dat is bij dit instemmingsbesluit op onderdelen niet het geval. Daarom maken wij hiertegen bezwaar.