3 juni 2025


  1. Zienswijzeprocedure begrotingswijziging 2025 en ontwerpbegroting 2026 GBLT (gemeenschappelijk belastingkantoor locosensus en tricijn)
  2. Advisering compensatie toename verhard oppervlak
  3. Energiestrategie Twente
  4. Kredietaanvraag Herinrichting Bovenlopen Loolee
  5. Kredietaanvraag Hoogelaarsleiding - grondverwerving
  6. Overname stedelijk water Emmen - intentieverklaring
  7. Bekrachtiging tijdelijke geheimhouding voorstel strategische grondaankoop Almelo
  8. Ontwerp jaarverslag 2024 en jaarrekening 2024
  9. Beheerjaarrekening 2024
  10. Eerste begrotingswijziging 2025
  11. Meerjarenverkenning 2026-2035
  12. Routekaart duurzaamheid

1. Zienswijzeprocedure begrotingswijziging 2025 en ontwerpbegroting 2026 GBLT (gemeenschappelijk belastingkantoor locosensus en tricijn)

Besluit

Het dagelijks bestuur heeft op 3 juni 2025 besloten:

  1. in te stemmen met de ‘Zienswijzeprocedure begrotingswijziging 2025 en ontwerpbegroting 2026 GBLT’;
  2. het voorstel ‘Zienswijzeprocedure begrotingswijziging 2025 en ontwerpbegroting 2026 GBLT’ door te geleiden ter besluitvorming door het algemeen bestuur.

Kernboodschap

Vechtstromen heeft alle zaken rondom uitvoering van de belastingheffing overgedragen aan GBLT. Zij zorgen voor tien gemeenten en vijf waterschappen dat eigenaren, inwoners en bedrijven aanslagbiljetten voor belastingen ontvangen en betalen. Ook verzorgt GBLT bijvoorbeeld de afhandeling van kwijtscheldingsverzoeken. Op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen wordt verwacht dat de algemeen besturen en gemeenteraden van de deelnemende waterschappen en gemeenten de gelegenheid krijgen om een zienswijze in te dienen op de ontwerpbegroting en eventuele begrotingswijziging van, in dit geval, GBLT.

In dit kader wordt de gewijzigde begroting 2025 en de ontwerpbegroting 2026 van GBLT voor een zienswijze aan het algemeen bestuur van waterschap Vechtstromen aangeboden. Het dagelijks bestuur stelt het algemeen bestuur voor om kennis te nemen van de (gewijzigde) begrotingen en geen zienswijzen aan te bieden. Het algemeen bestuur neemt hierover op 9 juli een besluit.

2. Advisering compensatie toename verhard oppervlak

Besluit

Het dagelijks bestuur heeft op 3 juni 2025 besloten:

  1. als uitgangpunt voor het compenseren van verhard oppervlak te nemen dat het watersysteem niet mag verslechteren en hierbij de volgende vuistregels als vertrekpunt te nemen (pas toe of leg uit):
    1. maatgevende bui is bij het huidige klimaat de bui van 24 uur. Voor de klimaatverandering wordt een toename van 10% aangehouden;
    2. de natuurlijke afvoer is gemiddeld in ons beheergebied 1,6 l/s/ha;
    3. dit resulteert in een berging van 95mm per m2 verhard oppervlak;
    4. neerslag kan bijvoorbeeld op wegen, in openbaar groen, infiltratie (het in de bodem brengen van water)- of bergings-voorzieningen (zoals wadi’s) worden geborgen;
    5. de berging vindt bij voorkeur in het plangebied plaats, maar kan ook buiten het plangebied worden ontworpen, mits dit niet leidt tot een toename in overlast in het tussenliggende traject;
  2. de notitie ‘Advisering compensatie toename verhard oppervlak’ vast te stellen;
  3. voor de uitvoering van de notitie het stroomschema als basis te nemen voor de samenwerking met gemeenten;
  4. het algemeen bestuur hierover te informeren via een brief.

Kernboodschap

Door klimaatverandering nemen de weersextremen toe en regent het vaker en harder. Neerslag die op een verhard oppervlak valt stroomt sneller af dan neerslag die valt op onbebouwde grond. Door nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen kan het verhard oppervlak toenemen. Op die plekken komt het regenwater sneller in het regionaal watersysteem terecht. Dit kan het regionaal watersysteem overbelasten.
Om te voorkomen dat het regionaal watersysteem verslechtert moet de toename van verhard oppervlak gecompenseerd worden met maatregelen waarbij neerslag wordt opvangen. Dat kan door het regenwater tijdelijk te bergen in bijvoorbeeld het openbaar groen, wadi’s of infiltratievoorzieningen.

Om dit te realiseren trekken gemeenten en waterschap samen op als één overheid en zoeken zij samen naar de maatschappelijk beste oplossing. In de notitie ‘Advisering compensatie toename verhard oppervlak’ staan de uitgangspunten om te voorkomen dat het regionaal watersysteem verslechtert en is de samenwerking met de gemeenten beschreven.

3. Energiestrategie Twente

Besluit

Het dagelijks bestuur heeft op 3 juni 2025 besloten:

  1. in te stemmen met het AB-voorstel ‘Energiestrategie Twente’, waarin wordt voorgesteld de Energiestrategie Twente vast te stellen en de samenwerking in de RES Twente voort te zetten. De Energiestrategie Twente beschrijft op hoofdlijnen dat:
    1. de ruimtelijke invulling en uitvoering van grootschalige opwek van elektriciteit uit wind en zon geen onderdeel meer uitmaken van de RES-afspraken. Het beleidsdoel van 1,5 TWh duurzaam opgewekte elektriciteit blijft in stand;
    2. er geen sprake is van een RES 2.0, maar dat de Energiestrategie Twente en de daarin beschreven aanpak een bredere en meer integrale kijk op het energievraagstuk is;
    3. de samenwerkingsafspraken worden herijkt ten behoeve van een meer gelijkwaardige samenwerking;
    4. een Uitvoeringsprogramma 2025-2026 wordt vastgesteld;
  2. het voorstel ‘Energiestrategie Twente’ door te geleiden ter besluitvorming door het algemeen bestuur.

Kernboodschap

Waterschap Vechtstromen is gevraagd om de Energiestrategie Twente vast te stellen. In dit document staat hoe in Twente gezamenlijk wordt gewerkt aan de energieopgaven. Het waterschap herkent de beschreven ontwikkelingen in de regionale energietransitie: onder andere de zoektocht naar duurzame warmtebronnen en beperkingen om elektriciteit af te nemen of terug te leveren aan het net.

Vechtstromen wordt daarom graag betrokken bij het uitvoeringsprogramma van de Energiestrategie Twente. De doelen uit het bestuursakkoord van het waterschap staan daarbij centraal. Het algemeen bestuur neemt op 9 juli een besluit over de Energiestrategie Twente.

4. Kredietaanvraag Herinrichting Bovenlopen Loolee

Besluit

Het dagelijks bestuur heeft op 3 juni 2025 besloten:

  1. voor de ontwerp- en voorbereidingsfase van het project ‘Herinrichting Bovenlopen Loolee’ een krediet beschikbaar te stellen van € 1.000.000 (inclusief BTW).

Kernboodschap

Het dagelijks bestuur van waterschap Vechtstromen stelt een krediet beschikbaar voor het project ‘Herinrichting Bovenlopen Loolee’. Het waterlichaam De Loolee Bovenlopen bestaat uit drie verschillende beken in midden Twente, namelijk Fleringenmolenbeek, Middensloot en de Spikkersbeek. Door het aanleggen van natuurvriendelijke oevers draagt dit project bij aan het bestuurlijke doel ‘waterkwaliteit’ en wordt invulling gegeven aan de doelen vanuit de Kaderrichtlijn Water (KRW). Met dit besluit worden financiële middelen beschikbaar gesteld voor de verdere voorbereiding en het ontwerpen van het project.

5. Kredietaanvraag Hoogelaarsleiding - grondverwerving

Besluit

Het dagelijks bestuur heeft op 3 juni 2025 besloten:

  1. voor het project Hoogelaarsleiding een krediet beschikbaar te stellen van € 200.000 (inclusief BTW) voor grondaankopen.

Kernboodschap

Het dagelijks bestuur van Vechtstromen stelt een krediet beschikbaar voor het project Hoogelaarsleiding. Door het opheffen van een visbarrière en het aanleggen van natuurvriendelijke oevers, draagt het project bij aan de bestuurlijke doelen ‘waterkwaliteit’ en ‘klimaatadaptatie’ en wordt invulling gegeven aan de doelen vanuit de Kaderrichtlijn Water (KRW). Met dit besluit worden de benodigde financiële middelen beschikbaar gesteld om grondaankopen te kunnen realiseren.

6. Overname stedelijk water Emmen - intentieverklaring

Besluit

Het dagelijks bestuur heeft op 3 juni 2025 besloten:

  1. kennis te nemen van de bestuurlijke notitie omtrent de actuele stand van zaken en de aanleiding tot het hervatten van het traject voor mogelijke overdracht van stedelijk water binnen de bebouwde kom van Emmen aan het waterschap;
  2. in te stemmen met de intentieverklaring tussen de gemeente Emmen en waterschap Vechtstromen, waarin beide partijen hun bereidheid vastleggen om het reeds opgestarte traject gezamenlijk voort te zetten en verder uit te werken richting een uitvoeringsplan;
  3. DB-lid Wilbert Siebring te machtigen om namens het dagelijks bestuur de intentieverklaring te ondertekenen.

Kernboodschap

In het Bestuursakkoord Water (2011) en de Waterschapswet zijn afspraken vastgelegd over het beheer van stedelijk water door de waterschappen. In nagenoeg alle Vechtstromen gemeenten is het beheer ondertussen overgedragen aan het waterschap.

Ook met de gemeente Emmen is een proces gestart voor de overdracht van stedelijk water aan het waterschap. Dit heeft vertraging opgelopen, maar het krijgt nu een nieuwe impuls. Eerdere gesprekken hebben nog niet geleid tot overeenstemming, onder andere doordat beide partijen verschillende beelden hadden bij de invulling van de overdracht. Om dit belangrijke moment te markeren, ondertekenen de gemeente Emmen en waterschap Vechtstromen een intentieverklaring. Deze legt de bestuurlijke basis onder dit traject en benadrukt de inzet om het traject gezamenlijk goed af te ronden.

Het proces start met een onderzoek. Er worden drie scenario’s onderzocht: volledige overdracht, gefaseerde overdracht en geen overdracht. Het doel is in Q4 2025 een definitief besluit te nemen.

7. Bekrachtiging tijdelijke geheimhouding voorstel strategische grondaankoop Almelo

Voorstel

Het dagelijks bestuur heeft op 3 juni 2025 besloten:

  1. het besluit van het dagelijks bestuur d.d. 3 juni 2025 tot tijdelijke geheimhouding van het voorstel ‘Strategische grondaankoop Almelo’ te bekrachtigen;
  2. dat dit besluit wordt bekendgemaakt aan eenieder op wie de geheimhoudingsplicht rust, alsmede aan degenen die een zodanige betrokkenheid hebben bij de stukken ten aanzien waarvan geheimhouding is opgelegd, dat zij door dit besluit rechtstreeks in hun belangen zijn geraakt;
  3. nadat een onderhandelingsakkoord is bereikt, of wanneer duidelijk is dat het niet tot een onderhandelingsresultaat gaat komen, de geheimhouding op te heffen en over te gaan tot openbaarmaking.

Kernboodschap

Om de onderhandelingspositie en de belangen van het waterschap bij de strategische grondaankoop niet te schaden, heeft het dagelijks bestuur tijdelijke geheimhouding opgelegd met betrekking tot de behandeling van het voorstel “Strategische grondaankoop Almelo”.

8. Ontwerp jaarverslag 2024 en jaarrekening 2024

Besluit

Het dagelijks bestuur heeft op 3 juni 2025 besloten:

  1. het ontwerp jaarverslag 2024 inclusief de jaarrekening 2024 goed te keuren, waarmee decharge wordt verleend aan het directieteam voor het in 2024 gevoerde beheer;
  2. aan het algemeen bestuur voor te stellen het resultaat van de jaarrekening 2024 van € 7.494.000 (positief) als volgt te bestemmen:
    1. € 500.000 toevoegen aan de bestemmingsreserve Amoveren assets (zuiveringsbeheer);
    2. € 184.000 toevoegen aan de bestemmingsreserve innovatie (“Innovatiefonds”);
    3. € 530.000 onttrekken aan de bestemmingsreserve PBB in verband met de overheveling van het tegoed aan vitaliteitsuren naar de kortlopende schulden;
    4. € 335.000 toevoegen aan de bestemmingsreserve PBB in verband met een onderbesteding op de opleidingsbudgetten voor het PBB (medewerkers houden 5 jaar recht op dit budget);
    5. € 140.000 onttrekken aan de bestemmingsreserve Organisatieontwikkeling vanwege afgesloten vaststellingsovereenkomsten;
    6. € 108.000 toevoegen aan de bestemmingsreserve Organisatieontwikkeling vanwege afvloeiingsregelingen;
    7. € 1.400.000 toevoegen aan de bestemmingsreserve Organisatieontwikkeling ten behoeve van de organisatieontwikkeling bestaande uit een overschot op het saldo van de personeelslasten en -baten (inclusief geactiveerde uren);
    8. € 78.000 toevoegen aan de bestemmingsreserve Beleidsintensiveringen vanwege onderbesteding Themaplan Waterkwaliteit;
    9. € 37.000 onttrekken aan de bestemmingsreserve Beleidsintensiveringen vanwege overbesteding Themaplan Klimaat;
    10. € 45.000 toevoegen aan de bestemmingsreserve Beleidsintensiveringen vanwege onderbesteding Themaplan Duurzaamheid;
    11. € 460.000 toevoegen aan de bestemmingsreserve Overlopende verplichtingen in verband met onderbesteding Project Zaak-Documentsysteem (doorschuiven naar 2025);
    12. € 48.000 toevoegen aan de bestemmingsreserve Overlopende verplichtingen in verband met onderbesteding Project Implementatie Digitale Overheid (doorschuiven naar 2025);
    13. € 1.158.000 toevoegen aan de bestemmingsreserve overlopende verplichtingen in verband met een stelselwijziging schatting voorziening pensioen bestuur (doorschuiven naar 2025);
    14. € 3.423.500 toevoegen aan de bestemmingsreserve tariefegalisatie watersysteembeheer;
    15. € 461.500 toevoegen aan de bestemmingsreserve tariefegalisatie zuiveringsbeheer;
  3. in te stemmen met:
    1. het jaarverslag 2024 inclusief de jaarrekening 2024 en de voorstellen tot bestemming van het rekeningresultaat 2024 en
    2. het hierna volgende voorstel voor het algemeen bestuur ‘Ontwerp-jaarverslag 2024 en jaarrekening 2024’;
  4. het voorstel ‘Ontwerp-jaarverslag 2024 en jaarrekening 2024’ inclusief bijlagen door te geleiden ter besluitvorming door het algemeen bestuur;
  5. kennis te nemen van het verslag van bevindingen 2024 van de accountant en de voorgenomen goedkeurende controleverklaring over getrouwheid van de jaarrekening en verklaring met beperking op het gebied van rechtmatigheid;
  6. het verslag van bevindingen 2024 van de accountant aanbieden aan de AB-controlecommissie voor bespreking op 19 juni 2025;
  7. de uitgaande AB-brief, waarin het ontwerp jaarverslag en jaarrekening 2024, het rapport van bevindingen 2024, de eerste begrotingswijziging 2025 en de meerjarenverkenning 2026-2035 aan het algemeen bestuur wordt aangeboden, vast te stellen en te versturen aan respectievelijk het algemeen bestuur en de AB-controlecommissie.
  8. het bedrag dat toegevoegd wordt aan de reserve Organisatieontwikkeling (hierboven genoemd bij 2.g.) pas vrij te geven na expliciete besluitvorming in het DB over de bestemming en de onderbouwing daarvan.
  9. portefeuillehouder Financiën te vragen om - in het kader van de MJV 2027-2036 en met het oog op het overdrachtsdocument voor de volgende bestuursperiode - met een voorstel te komen voor het beleid van bestemmingen en voorzieningen.

Kernboodschap

2024 is een jaar geweest waarin de handen flink uit de mouwen zijn gestoken. Waar 2023 eindigde met extreem hoog water, begon 2024 ermee. Gedurende 2024 hebben diverse herstelwerkzaamheden plaatsgevonden door wateroverlast. Ook is het dagelijks bestuur sinds april 2024 weer voltallig en zijn grote stappen gezet in het uitvoeren van het bestuursakkoord. Er is gewerkt aan het realiseren van de KRW-opgave en de participatievisie is vastgesteld. Het zijn slechts een paar voorbeelden van de opgaven waar Vechtstromen in 2024 mee aan de slag is geweest.

In het jaarverslag is opgenomen hoe het jaar 2024 is verlopen, zowel inhoudelijk als financieel. De begroting van 2024 bedroeg in totaal bijna € 200 miljoen. Daarnaast is ruim € 58 miljoen geïnvesteerd in het werkgebied. Onder meer in renovatie en vervanging van zuiveringsinstallaties, persleidingen (transportleiding voor rioolwater van een woonkern naar de rwzi), kunstwerken, beschoeiingen en het baggeren van beken en vijvers.

De jaarrekening 2024 laat een positief resultaat zien van € 7,5 miljoen ten opzichte van de bijgestelde begroting. De realisatie van de investeringen is ten opzichte van de bijgestelde begroting met € 2,9 miljoen hoger uitgekomen dan de prognose.

Over het boekjaar 2024 heeft een accountantscontrole plaatsgevonden. Vorig jaar (2023) was dit een controle met diverse bevindingen op het gebied van rechtmatigheid.

Toen was al bekend dat deze bevindingen zouden doorwerken in de controle van 2024 in verband met lopende contracten. Dat blijkt nu ook uit de uitkomsten van de controle. Ook over 2024 wordt daarom een verklaring met beperking afgegeven op het gebied van rechtmatigheid. De accountant is voornemens over 2024 een goedkeurende verklaring af te geven voor getrouwheid.

Het algemeen bestuur neemt op 9 juli een besluit over de jaarrekening en het jaarverslag.

9. Beheerjaarrekening 2024

Besluit

Het dagelijks bestuur heeft op 3 juni 2025 besloten:

  1. onder voorbehoud van ongewijzigde vaststelling door het algemeen bestuur van de jaarrekening 2024 op 9 juli 2025, in te stemmen met de beheerjaarrekening 2024;
  2. een bedrag ad € 420.507 aan netto (per saldo) niet uitgeputte kredieten in te trekken.

Kernboodschap

Het jaarverslag, inclusief jaarrekening, wordt op 9 juli 2025 behandeld door het algemeen bestuur van het waterschap. Daarnaast wordt jaarlijks een beheerjaarrekening vastgesteld door het dagelijks bestuur. Deze beheerjaarrekening bevat meer detailinformatie ten opzichte van het jaarverslag dat door het algemeen bestuur wordt vastgesteld.

Dit onderscheid is gemaakt vanuit de filosofie dat het algemeen bestuur bestuurt op hoofdlijnen. Daarnaast wordt in de wetgeving dit verplichte onderscheid gemaakt in informatievoorziening. Hetzelfde onderscheid wordt gemaakt bij het opstellen van de programmabegroting (de ‘beheerbegroting’).

10. Eerste begrotingswijziging 2025

Besluit

Het dagelijks bestuur heeft op 3 juni 2025 besloten:

  1. in te stemmen met het voorstel ‘Eerste begrotingswijziging 2025’;
  2. het voorstel ‘Eerste begrotingswijziging 2025’ door te geleiden ter besluitvorming door het algemeen bestuur;
  3. de eerste begrotingswijziging 2025 naar kosten- en opbrengstensoorten vast te stellen. Dit onder de voorwaarde dat het algemeen bestuur op 9 juli 2025 de eerste begrotingswijziging 2025 per programma en inzet reserves ongewijzigd vaststelt.

Kernboodschap

Voorliggende begrotingswijziging 2025 is het eerste moment waarop de begroting van 2025 wordt geactualiseerd. Na deze begrotingswijziging lopen de budgetten en de investeringsplanning weer in pas met de verwachte bestedingen. De tweede begrotingswijziging vindt in november plaats, bij het bestuurlijk voortgangsrapport.

De begrotingswijziging is gebaseerd op de uitkomsten van de analyse van de jaarrekening 2024,  besprekingen over de inhoudelijke voortgang van de budgetten over het jaar 2025 en analyses ten behoeve van de meerjarenverkenning (MJV) 2026-2035. In de begrotingswijziging 2025 verwerken we alleen wijzigingen in het jaar 2025. Effecten in latere jaren worden betrokken bij de MJV 2026-2035.

De verwerking van de begrotingswijziging heeft per saldo een nadelig effect van € 1,46 miljoen. Dit nadeel wordt voor € 0,23 miljoen opgevangen binnen het budget voor onvoorzien en voor € 1,23 miljoen, via de algemene reserve, in de reserve tariefsegalisatie.

Ook vindt een wijziging plaats van de netto-investeringsjaarschijf voor 2025 van € 85,2 miljoen naar € 75,6 miljoen. De verlaging van € 9,6 miljoen heeft voornamelijk te maken met het later opstarten van nieuwe activiteiten, waardoor de financiële ramingen voor komende jaren zijn aangepast en doordat een klein deel van de lopende investeringsprojecten vertraagd zijn. Het gesprek over het totale investeringskader over de periode 2024-2030 vindt plaats bij de MJV 2026-2035. Om kredietverstrekking door het dagelijks bestuur mogelijk te maken, is het gewenst dat het algemeen bestuur de gewijzigde jaarschijf vaststelt.

Tot slot wordt het mogelijk gemaakt om de huidige reserve organisatieontwikkeling in te zetten voor het ontwikkelen van de organisatie in brede zin, in plaats van uitsluitend voor het reserveren van frictiekosten voor de in 2021 opgelegde taakstelling op personele lasten.

Het algemeen bestuur neemt op 9 juli een besluit over de eerste begrotingswijziging.

11. Meerjarenverkenning 2026-2035

Besluit

Het dagelijks bestuur heeft op 3 juni 2025 besloten:

  1. in te stemmen met het voorstel ‘Meerjarenverkenning 2026-2035’;
  2. het voorstel ‘Meerjarenverkenning 2026-2035’ door te geleiden ter besluitvorming door het algemeen bestuur.

Kernboodschap

Het bestuursakkoord ‘Noaberschap Verbindt’ begint met de constatering dat het waterschap voor een ‘uitdagende opdracht’ staat. Inmiddels is het dagelijks bestuur halverwege de bestuursperiode en is de uitvoering van het bestuursakkoord in volle gang. Er wordt bijvoorbeeld gewerkt aan de KRW-opgave, participatie en het (regulier) op orde houden van de infrastructuur van het waterschap. Daarnaast worden voorbereidingen getroffen voor de opgaven die nog voor het waterschap liggen. En die opgave is groot. Bijvoorbeeld de nieuwe richtlijn stedelijk afvalwater, duurzaamheid en (digitale) veiligheid. Het zijn slechts enkele voorbeelden waar het waterschap mee aan de slag is en gaat, maar die grotendeels nog niet inhoudelijke en/of financiële zijn vertaald in de begroting van Vechtstromen.

Vooruitkijkend is de constatering dat het uitvoeren van alle opgaven op het huidige ambitieniveau niet mogelijk is. Door de oogharen komt een gemiddelde stijging van de lastendruk van 10 jaren 10% in zicht. Daarnaast wordt het ook praktisch gezien niet mogelijk geacht om aan alle opgaven invulling te geven. Daarbij valt te denken aan organisatorische en personele inzet.

Daarom wordt in deze meerjarenverkenning voorgesteld om samen met het algemeen bestuur een proces op te starten om tot en met eind 2026 te werken aan ‘het waterschap van de toekomst’. Onder andere aan de hand van scenario’s. Het einddoel is om een overdrachtsdocument op te leveren aan het nieuwe bestuur na de waterschapsverkiezingen in 2027. Hierin zijn scenario’s uitgewerkt voor het ‘waterschap van de toekomst’. Met als doel de opgaven van het waterschap op een andere manier uit te voeren of door te stoppen met werkzaamheden om uiteindelijk de hoogte van de kosten te verlagen. Hiermee wordt beoogd de gemiddelde lastendrukontwikkeling op langere termijn af te vlakken.

Om invulling te kunnen geven aan de huidige opgaven in het bestuursakkoord wordt op dit moment voorgesteld alleen de noodzakelijke financiële en inhoudelijke wijzigingen door te voeren. Hierbij valt te denken aan de (financiële) effecten van de (autonome) ontwikkelingen, middelen voor duurzaamheid, fysieke en digitale veiligheid en het implementeren van de organisatievisie.

De meerjarenverkenning wordt gebruikt als belangrijk kader voor de in het najaar op te stellen begroting 2026-2030. De begroting wordt verder vormgegeven op basis van de keuzes, zoals ze in deze meerjarenverkenning zijn voorgelegd en gemaakt.

Het algemeen bestuur neemt op 9 juli een besluit over de meerjarenverkenning 2026-2035.

12. Routekaart duurzaamheid

Besluit

Het dagelijks bestuur heeft op 3 juni 2025 besloten:

  1. in te stemmen met het voorstel ‘Routekaart duurzaamheid’, waarmee wordt gekozen om de geldende wettelijke verplichtingen als vertrekpunt te beschouwen voor de koers en het realisatietempo van de routekaart. Dit betekent op hoofdlijnen dat Vechtstromen:
    1. maatregelen en investeringen treft om zo snel als in redelijkheid mogelijk is energieneutraal te worden;
    2. 100% klimaatneutraliteit wil bereiken in 2050, via de tussendoelen van 55% klimaatneutraal in 2030 en 90% klimaatneutraal in 2040, met een geleidelijk oplopende ambitie van 2030 naar 2040;
    3. de route naar 50% en 100% circulair in plannen nader uitwerkt en de realisatie start;
    4. de in de routekaart benoemde financiële middelen voor de periode tot en met 2035 opneemt in de eerste begrotingswijziging 2025 (€ 2 mln) en de meerjarenverkenning 2026-2035 (€ 80,9 mln) met bijbehorende uitgangspunten van prijspeil 2025 en onzekerheidsmarge;
    5. de in de routekaart benoemde financiële middelen voor de periode na 2035 opneemt in toekomstige meerjarenverkenningen (33,5 mln) met bijbehorende uitgangspunten van prijspeil 2025 en onzekerheidsmarge;
  2. het voorstel ‘Routekaart duurzaamheid’ door te geleiden ter besluitvorming door het algemeen bestuur.

Kernboodschap

Waterschap Vechtstromen heeft ambitieuze duurzaamheidsdoelen op het gebied van energieneutraliteit, klimaatneutraliteit en circulariteit en wil deze deels al op korte termijn bereiken.

Met de routekaart duurzaamheid wordt een belangrijke stap gezet om deze doelen uit te werken naar concrete maatregelen, investeringen en een tijdpad. Het onderwerp circulariteit heeft nog wel nadere verdieping en uitwerking nodig.

Voorgesteld wordt om de benodigde financiële middelen voor de uitvoering van de routekaart op te nemen in de eerste begrotingswijziging 2025 en de meerjarenverkenning 2026-2035.

Het algemeen bestuur neemt op 9 juli een besluit over de routekaart duurzaamheid.