Vraag en antwoord index
Opgave Plan van Aanpak voor RWZI (rioolwaterzuivering)’s inzake vereisten chemische waterkwaliteit KRW.
Het plan van aanpak voor de RWZI's om in de toekomst te voldoen aan de voor de KRW gewenste effluentkwaliteit heeft de basis gevormd voor de MJV 2021-2030 die in september is vastgesteld. Daarmee is op hoofdlijn uitgestippeld wanneer welke RWZI kan voldoen.
Het renoveren van de RWZI Almelo-Sumpel en verbeteren van de besturing de afgelopen jaren zorgt er voor dat deze sinds begin 2020 voldoet aan de gewenste effluentkwaliteit. In 2020 is de totale vernieuwing van de RWZI Almelo-Vissedijk gereed gekomen, wat naar verwachting in 2021 ook zal leiden tot het bereiken van de gewenste KRW effluentkwaliteit.
In 2020 is gewerkt aan de voorbereiding van de aanpassing van de RWZI Ootmarsum en is een start gemaakt met de variantenstudie voor de vernieuwing van de RWZI Tubbergen.
Opgave Streven geen maatwerkbesluiten meer voor effluent (het in de rioolwaterzuiveringsinstallatie gezuiverde water dat geloosd wordt op oppervlaktewater) RWZI's
Door aanpassingen in de besturing van de RWZI Den Ham kon het maatwerkbesluit worden beëindigd. De vernieuwing van de RWZI Almelo-Vissedijk die in 2020 is afgerond leidt tot een effluentkwaliteit waarbij het maatwerkbesluit niet hoeft te worden verlengd. De nieuwbouw van de RWZI Vriezenveen is in 2020 aanbesteed en in uitvoering gekomen. Dit leidt op termijn ook tot het intrekken van het maatwerkbesluit. Daarbij moet overigens een RWZI eerst gedurende een heel jaar de benodigde prestaties hebben geleverd. Bij de MJV 2021-2030 is de doelstelling vastgelegd en financiële ruimte gereserveerd om te streven in 2027 geen maatwerkbesluiten meer nodig te hebben.
Voor de RWZI Emmen is in 2020 onderzoek gedaan welke aanpassingen in de waterlijn nodig zijn om ook zonder maatwerkbesluit te kunnen lozen. De resultaten van het onderzoek wijzen in de richting dat een hogere (toekomstige) investering nodig lijkt dan de voorlopig gereserveerde ruimte. Nader onderzoek wordt in de eerste helft van 2021 verricht, waaruit moet blijken met welk bedrag we voor de waterlijn moeten rekenen.
Gebiedsrendement stikstof en fosfaat
Naast eisen per RWZI die aanleiding kunnen geven tot renovaties of vernieuwingen, wordt ook gestuurd op het gewogen gemiddelde van alle RWZI's. Dat leidt tot het zogenaamde gebiedsrendement. De bestuurlijke focus ligt logischerwijs vaak op de grootschalige vernieuwingen, maar voor het bereiken van een goed gebiedsrendement is inzet van alle operators en onderhoudstechnici met hun ondersteuning van cruciaal belang. Ook in 2020 heeft die inzet weer geleid tot een prima resultaat. De gebiedsindeling en bezetting is heringedeeld om, met het ouder wordende personeel, ook buiten normale werkuren adequaat te kunnen reageren op onregelmatigheden. Zo kan ook de komende jaren het beheer 24/7 goed worden gevoerd.
Een aantal van onze RWZI's zijn vol belast door een groot aanbod van bedrijfsafvalwater. De strategie hoe met aanvragen voor extra aanvoer van afvalwater om te gaan is in 2020 vastgesteld.
Opgave Samenwerken om meer kennis te ontwikkelen over het verwijderen van microverontreiniging
In 2020 is het project BODAC (biologische actieve koolfiltratie met extra zuurstofdosering) in de steigers gezet om op de puurwaterfabriek in Emmen verder onderzoek te doen naar de processen waarmee nu al succesvol microverontreinigingen en medicijnresten worden verwijderd. Daarnaast zijn in het Water Experiment Center Twente (WECT Glanerbrug) technieken in ontwikkeling die binnenkort worden opgeschaald naar pilotinstallaties. Kansrijk is daarbij filtratie met UV nabehandeling.
Opgave We werken aan een lagere CO2 footprint door meer duurzaam opgewekte energie
Onze de oorspronkelijke opgave om al in 2025 energieneutraal te zijn, is verbreed tot CO2 reductie om niet alleen op opwekking en reductie te focussen. Energieneutraliteit is daarbij doorgeschoven naar 2030. CO2 neutraliteit is het doel voor 2050.
In 2020 is er een kleine terugval te zien in de mate van energieneutraliteit. Dit heeft te maken met de realisatie van de Energiefabriek, die in 2020 vertraagd heeft plaatsgevonden. Daardoor is meer biogas ingezet voor warmte productie en niet voor stroomproductie in WKK's. Ook het verhuizen van WKK's leidde tot een langere periode dat deze niet konden worden ingezet en biogas moest worden afgefakkeld.
In 2020 is gewerkt aan de realisatie van negen zonnevelden, die vrijwel gereed zijn. Het aansluiten van de zonnevelden heeft mede als gevolg van corona meer tijd gekost dan voorzien, zodat het tekort aan opgewekte energie vanuit de Energiefabriek onvoldoende kon worden gecompenseerd.
Opgave CO2 reductie
Over deze indicator wordt conform de klimaatmonitor gerapporteerd. De uitkomsten worden eerst landelijk gevalideerd zodat nu nog geen waarde kan worden gegeven. Verder is het blikveld van de klimaatmonitor nu nog beperkt tot scope 1 (directe uitstoot), scope 2 (energie) en scope 3 (overig), waarbij b.v. schadelijke emissies van methaan en lachgas nog niet worden meegenomen. De indicator is nu qua tussendoel van 49% in 2030 en einddoel 100% in 2050 gepositioneerd.
Opgave Terugwinning van grondstoffen
Vanuit onze koploper positie wordt meegewerkt aan het winnen van Kaumera uit korrelslib van de Nereda zuiveringsinstallaties. Kaumera is een bind- en lijmmiddel en werkt brandvertragend. Dit zorgt ervoor dat de toepassingsmogelijkheden veelzijdig zijn. We werken met andere waterschappen samen aan businesscases om Kaumera te vermarkten. Met Kaumera reduceren we de kosten van slibafvoer naar SNB (slibverwerkingsinstallatie) en ontstaat er een verdienmodel.
Onze eindverwerker voor slib (SNB) wordt blijvend gestimuleerd te komen tot daadwerkelijke terugwinning van fosfaat. Na een stagnatie van enkele jaren zijn door SNB afspraken gemaakt met bedrijven die fosfaat kunnen terugwinnen uit de verbrandingsassen van het zuiveringsslib (het materiaal dat overblijft nadat het rioolwater is gezuiverd).
Opgave Uitvoeren Assetmanagement (onderhoudsfilisofie waarin alle bedrijfsmiddelen worden betrokken zodat een afgewogen keuze wordt gemaakt voor een balans tussen bedrijfszekerheid en kosten)
gestructureerde aanpak van opgaven zoals deze nodig is om het beheer op orde te krijgen.
Voor de ontwikkeling van nieuwe PA, die up to date informatieverstrekking mogelijk maakt, is een programmaplan opgesteld. Het maken van een programma van eisen voor de nieuwe PA is daarbij gestart. Onderdeel van het programmaplan is het op tijd vervangen van verouderde elektrische installaties, in het kader van beheer op orde. Daarvoor wordt als eerste stap een nadere inventarisatie uitgevoerd om de scope van de vervanging scherp in beeld te brengen.
Het Milieuzorgsysteem is doorontwikkeld voor een betere informatievoorziening. Door audits, rondgangen en het vastleggen en volgen van de daaruit komende acties zijn we beter in staat om aan te tonen hoe we aan onze wettelijke verplichtingen voldoen.